Rietveldhouse
Latem
Architecturale finesse aan dè Gentse 'Boulevard'
LOCATIE
Sint-Martens-LatemSTATUS
AanbestedingCONCEPT
Multifunctioneel gebouwARCHITECT
Caan architectenPERIODE
2025-2026TE HUUR
Handelsgelijkvloers - 7 Appartementen - 29 staanplaatsenDe stille taal van een gebouw.
Tijdloze elegantie langsheen de Kortrijkse steenweg in Sint-Martens-Latem. Dit was onze wens en betrachting en werd door Caan architecten perfect vertaald in het huidig ontwerp. Op het gelijkvloers komt er een handel/kantoor ruimte, en het 1° en 2° verdiep van beide gebouwen worden 7 Rietveld appartementen ontwikkeld.
Het is fascinerend hoe de stedenbouwkundige beperkingen uiteindelijk hebben geleid tot een ontwerp dat misschien zelfs krachtiger is dan het oorspronkelijke plan van 1 gebouw over beide percelen. Rietveldhouse Latem, met zijn fijne detaillering, heeft duidelijk het potentieel om een nieuwe landmark te worden langs de Kortrijkse Steenweg, een locatie die vanuit verschillende richtingen een prominente zichtbaarheid geniet.
De architecturale details die we telkens in onze gebouwen brengen, zijn de stille taal van een gebouw.
Ze fluisteren verhalen van vakmanschap, visie en tijdloze schoonheid.
Omdat Topacrchitectuur ons verbindt.
Een boulevard in evolutie sinds 1716 ...
In 1716 verleende Oostenrijk aan de kasselrij Kortrijk het octrooi voor de aanleg van een steenweg tussen Kortrijk en Gent. De kasselrij hoopte dat met de aanleg van een steenweg de lokale economie zou opdrijven, en zo de streek uit een economische depressie zou halen. De steenweg zou de oudere heirwef Kortrijk-Gent vervangen.
In 1722 was de ‘Gentse kalseide’ of ‘Kortrijkse kalseide’ klaar. Het was een van de eerste echte steenwegen in Vlaanderen. De weg was uitgevoerd als een rechte en brede baan. Het maakte het mogelijk om de weg van Kortrijk naar Gent zowel in de winter als in de zomer met paard af te leggen in één dag.
N46
In de beginjaren van de Belgische staat werd de Kortrijkse steenweg of Gentse steenweg hernoemd tot de N46. Later werd de weg uitgebreid van Kortrijk tot Moeskroen.
In de loop van de 18e en 19e eeuw ontstonden langs de weg verschillende herbergen en afspanningen, die de aanzet gaven tot het ontstaan van nieuwe gehuchten. In de 20e eeuw werd de weg meermaals verbreed en verdwenen de kasseien en de bomen langs de weg.
De steenweg was lang een belangrijke verkeersader tussen Gent en Kortrijk. Dit belang nam echter sterk af met de aanleg van de snelweg E3 (later E17) in de jaren 1970.
“As an architect, you design for the present, with an awareness of the past, for a future which is essentially unknown. ”
Norman fosterNiet dragende, afgeronde kolommen
als architecturale ornamenten.
Rietveld house I
Kantoor / Handelsruimte 272m2 Verhuurd
Appartement 1 130m2 Te Huur
Appartement 2 93m2 Te Huur
Appartement 3 (Penthouse) 122m2 Te Huur
Rietveld house II (Hoek)
Kantoor / Handelsruimte 206m2 Verhuurd
Appartement 4 88m2 Te Huur
Appartement 5 106m2 Te Huur
Appartement 6 (Penthouse) 88m2 Te Huur
Appartement 7 (Penthouse) 106m2 Te Huur
Alle afmetingen zijn BVO.