Omdat toparchitectuur ons verbindt

3%

Inspiratie blog

Rietveld, de passie
voor top­architectuur
die door de aderen
stroomt

First things first: Waar komt jullie passie en drive voor architectuur en design vandaan?

“Die passie werd ons met de paplepel ingegeven. Ook al hadden onze ouders beide geen job in die sector, ze hebben altijd een voorliefde gehad voor speciale dingen. Zo spaarden ze vaak voor bepaalde designklassiekers of kunstwerken. Die speciale dingen pasten perfect in ons huis, want dat leek niet op alle andere huizen. Iedereen noemde ons huis ‘de bunker’ omdat het volledig gesloten was aan de noordkant. Maar aan de achterkant was het volledig open waardoor wij een wijd uitzicht hadden op de velden. Volgens velen was het een brutalistisch en ‘archilelijk’ huis, maar wij vonden het fantastisch. Als iedereen naar links liep, gingen onze ouders naar rechts. En mijn broer en ik zijn ook zo.

“Ook onze drive hebben we aan onze ouders te danken. Het waren geen zelfstandigen, maar ze waren voor ons wel ondernemende mensen in de pure zin van het woord. Mijn moeder was hoofdverpleegster in het UZ Gent. Ze leidde haar dienst vaak van 6.30 uur ’s morgens tot ’s avonds laat, waardoor wij lange dagen op school verbleven. Ook onze vader klopte lange dagen op de Esso-rafinaderij in Antwerpen. Ze waren altijd bezig, ondernamen in de pure zin van het woord.”

Toparchitectuur is het kloppend hart van Rietveld, maar wanneer is een gebouw voor jullie die absolute toparchitectuur?

“Als wij voelen dat een gebouw tijdloos zal zijn in zijn vorm en zijn functie. Het moet ons verbazen.  In 1992 bouwden onze ouders samen met de toen juist startende architecten Govaert & Vanhoutte een meergezinswoning op een moestuinveldje in Brugge, net achter de ouderlijke woning van onze grootvader. In die periode zag je vooral woningen in cottagestijl of typische fermettes, maar Benny Govaert kwam met een gebouw uit veel glas. En nu, 28 jaar later, is het gebouw nog altijd hedendaags.”

Waarom krijgt iedere realisatie de naam van een designer of ontwerper?

“De namen die we aan onze realisaties geven zijn enerzijds een eerbetoon aan de architect of designer in kwestie om hem of haar terug in de picture te zetten. Anderzijds kiezen we telkens ontwerpers die geen meelopers waren en een eigen visie en idee hadden. Puur omdat we zelf ook zo zijn.”

Hoe krijgt een project een naam?

“We starten altijd vanuit de omgeving en stellen onszelf de vraag welke architectuur bij die omgeving zou passen. Je hebt open architectuur met veel horizontaliteit en grote raamvlakken. Die gebouwen integreren zicht het beste op een plek met een wijd uitzicht, zoals Oscar Niemeyer in Oostduinkerke. We hebben ook locaties die meer omgeven zijn door andere gebouwen. Dan kiezen we voor een meer ingetogen architectuur, zoals onze gebouwen Eileen Gray en Theo Van Doesburg.

“Daarna wachten we de eerste ontwerpen af van het architectenbureau. Pas dan bekijken we bij welke designer of ontwerper de architectuur aanleunt. Zo werd het gebouw Oscar Niemeyer, waar grote betonvlakken in verwerkt zitten, naar de Braziliaanse architect vermoemd omdat ook hij vaak met beton aan de slag ging. We gaan net naast Oscar Niemeyer een nieuwe residentie realiseren die Lina Bo Bardi zal heten, ook een Braziliaanse architecte. Die twee werkten vaak samen. Zo vertellen we meteen een historisch verhaal en kunnen we extra duiding geven aan onze geïnteresseerde klanten. We merken dat ze zich telkens ook spontaan verder gaan verdiepen in de respectievelijke architecten om zich van bij het begin betrokken te voelen.”

Welke namen mogen we binnenkort nog verwachten?

“We hebben beslist om wat meer vrouwen in de picture te zetten. Thomas en ikzelf hebben allebei twee sterke vrouwen aan onze zijde staan, dus we willen er een punt van maken om een goede balans te creëren tussen vrouwen- en mannennamen. Zo komen naast Lina Bo Bardi ook Bauhaus-docente Marianne Brandt en designer Lilly Reich er binnenkort aan. Ook Oostenrijks kunstenaar en architect Herbert Bayer staat op het programma in 2021. Het wordt een stevig jaar.”